مقدمه

نور آبی، نوعی نور مرئی پرانرژی (HEV) با طول موج 400-450 نانومتر است که توسط دستگاه های الکترونیکی مانند گوشی های هوشمند، تبلت ها، رایانه ها و تلویزیون ها ساطع می شود. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آبی با فشار چشم دیجیتال، اختلالات خواب، و خطرات بالقوه درازمدت مانند دژنراسیون ماکولا و آب مروارید مرتبط با سن مرتبط است. اگر از عینک استفاده می کنید، ممکن است تعجب کنید که آیا آنها نور آبی را مسدود می کنند و اگر چنین است، چگونه تشخیص دهید که آیا این عینک را مسدود می کند یا خیر.

آزمایش‌های خانگی برای بررسی اینکه آیا عینک نور آبی را مسدود می‌کند

1. از چراغ قوه Blue Light

استفاده کنید
یک راه ساده برای آزمایش اینکه آیا عینک شما نور آبی را مسدود می کند یا خیر، استفاده از چراغ قوه نور آبی است. چراغ قوه را روی عینک خود بتابانید و مشاهده کنید که آیا نور آبی از آن عبور می کند یا مسدود شده است. اگر نور آبی مسدود شده باشد، احتمالاً عینک شما دارای یک پوشش آبی است که نور را مسدود می کند.

2. Reflection

را بررسی کنید
راه دیگر برای آزمایش اینکه آیا عینک شما نور آبی را مسدود می کند یا خیر، بررسی بازتاب آن است. عینک خود را روی یک منبع نور بگیرید و انعکاس آن را مشاهده کنید. اگر انعکاس بیشتر زرد یا کهربایی به نظر می رسد تا آبی، ممکن است نشان دهد که عینک شما نور آبی را مسدود می کند.

3. از نورسنج آبی

استفاده کنید
نورسنج آبی می تواند میزان نور آبی را که از عینک شما عبور می کند اندازه گیری کند. می توانید یک نورسنج آبی را به صورت آنلاین خریداری کنید یا از یک برنامه تلفن هوشمند استفاده کنید که میزان نور آبی را اندازه گیری می کند. اگر متر نشان می دهد که عینک شما مقدار قابل توجهی از نور آبی را مسدود می کند، به احتمال زیاد در مسدود کردن نور آبی موثر است.

4. دمای رنگ

را مشاهده کنید
پوشش های مختلف روی شیشه ها می تواند بر دمای رنگ نوری که از آن عبور می کند تأثیر بگذارد. اگر عینک شما رنگ زرد یا کهربایی دارد، ممکن است نشان دهد که نور آبی را مسدود می کند. دمای رنگ نوری که از عینک شما می گذرد را مشاهده کنید و آن را با یک مرجع شناخته شده مقایسه کنید.

5. محافظت در برابر UV

را بررسی کنید
محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش اغلب در پوشش های مسدود کننده نور آبی گنجانده شده است. برچسب روی عینک خود را بررسی کنید تا ببینید آیا محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش وجود دارد یا خیر. اگر این کار را انجام دهند، این احتمال وجود دارد که نور آبی را نیز مسدود کنند.

6. از یک لنزومتر

استفاده کنید
لنزومتر دستگاهی است که خواص نوری لنزها را اندازه گیری می کند. می توانید از لنزومتر برای اندازه گیری میزان نور آبی که از عینک شما عبور می کند استفاده کنید. اگر لنزومتر نشان می دهد که عینک شما مقدار قابل توجهی از نور آبی را مسدود می کند، به احتمال زیاد در مسدود کردن نور آبی موثر است.

7. پوشش ضد انعکاس

را بررسی کنید
پوشش های ضد انعکاس می توانند تابش خیره کننده را کاهش دهند و دید را بهبود بخشند. اگر عینک شما دارای پوشش ضد انعکاس باشد، ممکن است نور آبی را نیز مسدود کند. برچسب روی عینک خود را بررسی کنید تا ببینید آیا پوشش ضد انعکاس دارد یا خیر.

8. Glare

را مشاهده کنید
در نهایت، عملکرد عینک خود را در شرایط نوری مختلف مشاهده کنید. اگر عینک شما نور آبی را مسدود می کند، ممکن است تابش خیره کننده را کاهش دهد و دید را در شرایط نوری روشن بهبود بخشد.

نکاتی برای انتخاب عینک هایی که نور آبی را مسدود می کنند

1. Coatings Over Lenses

را انتخاب کنید
پوشش های بلوک کننده نور آبی موثرتر از لنزهای مسدود کننده نور آبی هستند. به دنبال پوشش هایی باشید که به طور خاص برای جلوگیری از نور آبی طراحی شده اند.

2. لنزهای پلی کربنات

را در نظر بگیرید
لنزهای پلی کربنات در جلوگیری از نور آبی موثرتر از سایر انواع لنزها هستند. آنها همچنین در برابر ضربه مقاوم تر هستند و می توانند انتخاب خوبی برای عینک های کودکان باشند.

3. لنزهای قهوه ای یا کهربایی

را انتخاب کنید
لنزهای قهوه ای یا کهربایی می توانند نور آبی را مسدود کرده و تابش خیره کننده را کاهش دهند. آنها همچنین می توانند کنتراست و دید را در شرایط نوری روشن بهبود بخشند.

4. لنزهای فتوکرومیک

را در نظر بگیرید
لنزهای فتوکرومیک می توانند با شرایط نوری مختلف تنظیم شوند و نور آبی را مسدود کنند. آنها می توانند انتخاب خوبی برای افرادی باشند که زمان زیادی را در فضای باز می گذرانند.

5. به دنبال قاب های مسدود کننده نور آبی بگردید

برخی از قاب ها به طور خاص برای جلوگیری از نور آبی طراحی شده اند. به دنبال قاب هایی با پوشش نور آبی باشید یا قاب هایی را در نظر بگیرید که از مواد مسدود کننده نور آبی ساخته شده اند.

6. مواد لنز

را بررسی کنید
مواد مختلف عدسی می توانند بر میزان نور آبی که از آن عبور می کند تأثیر بگذارند. لنزهای پلی کربنات و Trivex در جلوگیری از نور آبی موثرتر از سایر مواد هستند.

7. Styles Wraparound

را در نظر بگیرید
سبک‌های پیچیده می‌توانند نور آبی را از کناره‌ها مسدود کنند و تابش خیره کننده را کاهش دهند. آنها همچنین می توانند دید را در شرایط نوری روشن بهبود بخشند.

8. ضخامت لنز

را بررسی کنید
لنزهای ضخیم تر می توانند نور آبی بیشتری را نسبت به لنزهای نازک تر مسدود کنند. برای جلوگیری از نور آبی بیشتر، لنزهایی با شاخص بالاتر در نظر بگیرید.

منابع :

  1. “عینک های مسدود کننده نور آبی: آیا کار می کنند؟” توسط آکادمی چشم پزشکی آمریکا (AAO)
  2. “نور آبی و سلامت چشم: آنچه باید بدانید” توسط انجمن بینایی سنجی آمریکا (AOA)
  3. «اثرات نور آبی بر خواب و سلامت چشم» توسط بنیاد ملی خواب (NSF)

نتیجه گیری

در نتیجه، راه‌های مختلفی برای تعیین اینکه آیا عینک شما نور آبی را مسدود می‌کند، وجود دارد، از جمله استفاده از چراغ قوه نور آبی، بررسی انعکاس، استفاده از نورسنج آبی، مشاهده دمای رنگ، بررسی محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش، استفاده از لنزومتر، بررسی ضد پوشش انعکاسی و مشاهده تابش خیره کننده علاوه بر این، ما 8 نکته برای انتخاب عینک‌هایی که نور آبی را مسدود می‌کنند، ارائه کردیم، از جمله انتخاب پوشش روی لنز، در نظر گرفتن لنزهای پلی کربنات، انتخاب لنزهای قهوه‌ای یا کهربایی، در نظر گرفتن لنزهای فتوکرومیک، جستجوی فریم‌های مسدودکننده نور آبی، بررسی مواد لنز، در نظر گرفتن سبک‌های بسته بندی و ضخامت لنز را بررسی کنید. با پیروی از این نکات و استفاده از تست های خانگی که در بالا ذکر شد، می توانید تعیین کنید که آیا عینک شما نور آبی را مسدود می کند یا خیر و اقدامات لازم برای محافظت از سلامت چشم خود را انجام دهید.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...